Milyen költségekkel jár egy weboldal készítés?

 

A saját honlap költségekkel jár. Ezek egyik része technikai költség, a többi az elkészítés, majd a karbantartás, népszerűsítés költsége. A költségeket nem csak pénzben lehet kifejezni, hanem átalakíthatjuk szakértelemmé és időráfordítássá.

HONLAP FIX KÖLTSÉGEK:

  • Domain név pl. cegnev.hu ára 1.500-5.000 Ft/év

    Ezt a költséget általában évente kell fizetni. Gyakorlatilag ezzel bekerülünk egy nemzetközi regisztrációs adatbázisba, ahol a nyilvántartás költségeit fizetjük meg. Miután megvan a domain nevünk, ez alapján találnak meg minket az internetezők. Az árak függenek a regisztrációt végző cégtől és attól is, milyen domaint akarunk regisztrálni.

    A külföldi (.com, .co.uk, .eu, stb.) általában drágábbak, mint a magyar nevek, amik .hu végződésűek.

  • Tárhely 0-25.000 Ft/év

    Ezt a költséget szintén egy szolgáltatónak fizetjük, aki a díjért cserében vállalja, hogy éjjel nappal elérhetővé teszi a nála tárolt adatainkat, amik lehetnek a weboldalaink, de a céges levelezésünket szintén ők tárolják, valamint ftp-n tudunk adatokat átadni. Léteznek ingyenes tárhelyek is, de azt senkinek nem javaslom, aki komolyan veszi a saját honlapját. Garanciát ugyanis ezek a szolgáltatók nem vállalnak.

    Az összeghatár függ a szolgáltatás minőségétől (sebesség, biztonság, beépített lehetőségek, stb) és millió egyéb körülménytől. Nagy forgalmú oldalak valószínűleg drágább tárhelyet kell válasszanak, esetleg egyedi szervert, aminek díja akár több száz ezer forint is lehet. Egy átlagos üzleti weboldalnak elegendő egy 10-20.000 Ft közötti csomag, ennél olcsóbbakkal már lehetnek gondok.
    Pl. nem elérhető az ügyfélszolgálat, lassú az oldal, a technikai háttér elavult, stb.

Ezzel a “kötelezően” fizetendő összegeknek a végére is értünk, már csak valakinek el kell készíteni az üzleti weboldalunkat, és tartalmilag, technikailag karbantartania. Választhatjuk azt, hogy mi végezzük el ezt a munkát, esetleg megkérünk valakit, aki szívességből elvégzi ezt helyettünk. Ha egyik lehetőség sem adott, keresnünk kell valakit, aki ellenszolgáltatásért cserében megcsinál mindent.

HONLAP “VÁLASZTHATÓ” KÖLTSÉGEK:

  • Elkészítés

    Ha már eljutottunk odáig, hogy megvan a tárhelyünk és a domain nevünk, valószínűleg egy olyan üzenet fogad minket, hogy a “honlap készítés alatt”. Ilyenkor jön az alkotó munka. Milyen fázisai vannak az elkészítésnek? Arról most nem is beszélünk, hogy mennyibe kerülhet a “keretrendszer” létrehozás. Van már sok jól működő ingyenes keretrendszer (wordpress, joomla, drupal, stb.), de az egyedi fejlesztések sok téren jobbak ezeknél, ezért drágábbak. Ugyanakkor az ingyenes rendszereknél is vannak olyan funkciók, amiket csak pénzért lehet beépíteni.

    1. Oldalterv (mi szerepeljen rajta és mi hol, hogyan legyen megtalálható).
    2. Design (hogyan nézzen ki a honlapunk. Színek, betűk, fotók, látványelemek, sliderek, videók, egyedi grafikák, stb.).
    3. Tartalom generálás (szövegek, kép, videó anyagok, infografikák, stb.).
    4. Ellenőrzés (az egészet újra át kell nézni, hogy minden rendben van-e).
    5. Jöhet a létrehozás (site build) ilyenkor válik valóban használhatóvá, láthatóvá az eddigi munka.
    6. Ezek után jön a tesztelés, az utólagos módosítások, apróbb igazítások.
    7. Ha minden rendben van már, jön az utómunka. Le kell optimalizálni az egész honlapot, hogy valóban gyors legyen, valamint be kell regisztrálni a google és egyéb keresők rendszereibe, hogy meg is találják az elkészült munkánkat.

    Szükséges ennyi munka? Ha valóban minőségi weboldalt szeretnénk, akkor igen. Persze lehet spórolni a fázisokon, esetleg egymásba lehet olvasztani az egyes fázisokat. Ha nem kell semmi extra, egy gyakorlott weboldal készítő már rutinból meg tudja csinálni az egészet. De attól még neki is sok időbe kerül, mire minden a helyére kerül.  Érdemes  sablont venni elfogadható összegért – 35-50 $.

  • Tartalom kezelés

    Rendben van minden, csillog villog a vadonatúj honlapunk, mindenki dicséri. De hogyan lesz tovább? 3 év múlva is minden változatlan marad? Ki fogja megnézni egymás után akár 50-szer, ha mindig ugyanaz van rajta? Ahhoz hogy folyamatosan fenn tudjuk tartani az érdeklődést, folyamatosan meg kell újítanunk a tartalmakat.

    Ez lehet egy kép cseréje, a szövegek változtatása, akciók meghirdetése, de a legjobb ha “blogolunk”. A cég profiljába vágó érdekes, informatív cikkeket kell írni és azokat esztétikusan feltölteni. A minőségi tartalom mágnesként fogja vonzani az érdeklődőket. És olvasgatás közben kialakul a cégünkhöz való kötődés, megnézhetik a reklámjainkat, stb.

  • Technikai karbantartás

    Egyesek szerint technikai karbantartásra egyáltalán nincsen szükség, mások szerint pedig egy iskolás is eltudja ezt végezni. Már csak az a kérdés, mi történik akkor, ha valami baj történik? A jó tanácsadók nekilátnak és megkeresik a hiba okát, elhárítják azt és újra üzemkésszé teszik? Vállalnak felelősséget, vagy pont ilyenkor eltűnnek, nem veszik fel a telefont, azt mondják: “majd valamikor megcsinálom”.

    Közben neked nem megy a honlapod. A végén keresel valakit, aki majd drága pénzért csinál valamit. Vagy nem. Én azt javaslom, hogy keress olyan szakembert, akit bármikor el tudsz érni és garanciát, felelősséget is vállal a munkájáért. Elképzelhető, hogy ezt ingyen nem fogja senki elvállalni, így a döntés a tiéd. 

  • Közösségi média

    Minden rendben van, mégsem csöng eleget a telefon. Mi lehet a gond? Az emberek lehet, hogy nem tudnak arról: neked új és csodálatos honlapod van. Régebben egy újdonságot kidoboltattak a kisbíróval. Ma ezt a funkciót a közösségi média vette át. Facebook, Instagram csak címszavakban. Ezek hatékony használatával meg tudod többszörözni a weboldalad látogatóinak számát, így új ügyfeleket tudsz szerezni.

    De ezekkel is foglalkozni kell és pont a közösségi média az a terület, ahol nagyon könnyen el lehet rontani mindent egyetlen hibával. Ha nem vagy profi a kommunikációban, érdemes ezt a területet is egy szakértőre bízni. Van rengeteg apróbb és nagyobb trükk, amit csak azok ismernek, akik napi szinten ezzel foglalkoznak.